Een echte Hollandse toerist - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Maartje Klein - WaarBenJij.nu Een echte Hollandse toerist - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Maartje Klein - WaarBenJij.nu

Een echte Hollandse toerist

Blijf op de hoogte en volg Maartje

05 Januari 2013 | Vietnam, Nha Trang

Ja peeps, ik waarschuw jullie alvast voor dit verhaal, ervaren reizigers, lees maar niet verder, ik weet zeker dat jullie eraan zullen ergeren. Mensen die al paar dagen met mij weg geweest zijn, zullen het misschien al wel herkennen. Maar ik heb me afgelopen weken in Vietnam echt als een verschrikkelijke Hollandse toerist gedragen, deels natuurlijk ook mijn eigen schuld, maar op sommige momenten was er ook niet veel keus, voor het toeristische gedeelte dan, ik kan natuurlijk altijd mijn best doen, om me minder aan te stellen.

Vietnam was niet bepaald liefde op het eerste gezicht, deels kwam dat ook door alle verhalen, van te voren al, maar ook van mede reizigers, iedereen kende wel zowat wel iemand die een keer beroofd was in Vietnam. En afgezet, dat wordt je als toerist sowieso. Het is natuurlijk niet zo dat ik niet op mijn spullen wil letten, maar het is zoo vermoeiend, om iedereen constant te wantrouwen en als mogelijke dief te zien. Daarom loop ik met een money belt, zo'n echte, waar elke toerist mee loopt, wel netjes verstopt onder mijn broek, maar elke keer als er betaald moet worden, moet ik dat ding weer te voorschijn toveren. En omdat ik mezelf tot pot had gedoopt, mede door dat handige ding, is dat nogal vaak. Paspoort en creditkaart zitten erook in, dus daar komen ze sowieso niet aan. Maar de veiligheids maatregelen houden hier niet bij op, in Vietnam zijn de afstanden iets groter dan in Nederland, en zit je gerust 14uur in de bus om een stad verder te komen, maar ze hebben hier wel slaapbussen, echt slapen doe je hier niet in, maar er is wel genoeg beenruimte. Maar omdat ze hier ook kunnen jatten, en eigenlijk je tas nergens veilig is, heb ik een slot op mijn tas, gewoon zo'n klein hangslotje, ziet er niet uit natuurlijk, dat ik voor het geringste elke keer moeilijk moet gaan doen met die sleutel, en zie het ook nog wel gebeuren dat ik die sleutel een keer kwijt gaat raken.

Ondertussen, doen we ook gewoon echte toeristen dingen. In Hanoi, al menig museum bezocht, eigenlijk best interessant, maar was meer uit tijdverdrijf, omdat we dag extra op de bus moesten wachten, was ons wel van te voren verteld hoor. Top punt van toerisme was Ha Long bay, echt verschrikkelijk, nu niet denken dat je er niet heen moet gaan, wat het is een wereldwonder, dus dat moet je gezien hebben, en het ziet er ook echt wel mooi uit, maar elke toerist dat in Vietnam is, wil het gezien hebben, en dat zijn er nogal een aantal, en gewoon allemaal op een dag, voor mijn gevoel, ondertussen zaten wij ook nog eens een druk programma van de gids af te werken, en was het meer haasten om de volgende lading toeristen voorzijn, dan echt een leuke dag. Wel leuk was het slapen op een boot, nouja dat had het kunnen zijn. Eten was wel gezellig, westers lekker eten, gelukkig maar, want ik heb er later op de avond nog een keer van mogen genieten... Ok ik zal jullie de details besparen, maar een korte samenvatting van de dagen erna, wc. wc en zak. Ja een sprinterbus, dan hebben mensen met hoge nood gewoon pech (of de rest van de bus, het is maar net hoe je het bekijkt).

Naast Hanoi, zijn we ook nog in Hue geweest, en in Hoi An. Oow trouwens iedereen nog de beste wensen!!! Mijn telefoon heeft moeite met het ouderwets smsen, dus ik hoop dat ik niet veel mensen heb genegeerd, en zo wel, volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen ;). In ieder geval was mijn oud en nieuw zeker geslaagd, lekkere biertjes, leuk gezelschap en nauwelijks hoeven kussen, miste alleen het vuurwerk en de oliebollen een beetje. Nieuwjaarsreceptie hebben we ook niet, al hadden we daar wel de blits kunnen maken met onze super mooie jurken, al weet ik niet of ik die van mij wel mooi vindt, maar hoe vaak heb ik nou een gala jurk nodig. Hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ik nog een keer genomineerd gaat worden ;).

Nu zijn we in Nha Thrang, echt een badplaats, voor dikke Russen en luie Nederlanders, want behalve beetje hardlopen langs de boulevard, heb ik niet zoveel gedaan, oja een massage mogen ontvangen, heerlijk!! Nu zijn jullie vast ook benieuwd hoe bruin ik ben, maar het weer, is een beetje een geheim, laten we het er maar op houden dat mijn fietslijntjes nog zichtbaar zijn....

Vergeet ik bijna te vertellen waarom jullie Hollanders zoo voor mij kunnen schamen, of juist voor sommige (nicht en Hidde bijvoorbeeld ;)) zo herkenbaar want ik ben de muts der mutsen met eten. Ik heb het jullie al eens eerder verteld, in Laos ging het ok, maar een stap in Vietnam, en bam, het ging helemaal fout. Ik wist niet wat het was, alleen dat het in de pompoen soep van Bart zat, en in bijna al het Vietnamees eten, en Lieske wist maar niet wat het was, want elke keer was het weer een ander gericht waar ik heel misselijk van werd. Ik geef bijdeze meteen toe dat mijn kaasallergie gemuts is, want ik kan wel gewoon kaas eten zonder last van te hebben, maar nu heb ik echt iets ontdekt wat ik echt niet binnen kan houden, en echt heel smerig vindt, gember, daar kwam Lieske toevallig achter bij een kookcursus, dat ze dat overal instoppen. We weten inmiddels ook het Vietnamese woord ervoor, maar het komt er nu vooral op neer dat ik lekker westerse maaltijden zit te eten, omdat het na kleine week ziek zijn, wel handig is om voedsel binnen te hebben. En omdat het overal zo lekker toeristisch is, hoef ik totaal niet bang te zijn dat ik gaat afvallen, overal wel stokbrood, pasta, pizza, salades, super lekker allemaal. Hopelijk gaat het eten in Thailand en Cambodja straks meevallen, want al dat aanstellen is echt drama, maar moet zeggen dat ik er wel goed in ben. Scheelt dat ze bij Westerse eettentjes, ook gewoon typisch Vietnamees voedsel voor Lieske hebben, dus zij komt niks te kort hoor.

Nu zien jullie nog meer tekst staan en denken jullie vast, het kan toch niet nog erger? Nee dat klopt, want ik loop niet met een fotocamera om mijn nek. Dus degene die wachten tot dat ik eindelijk foto's gaat uploaden, stop maar met wachten en kijk gewoon op Lieske Coumans haar facebook, in middels zijn de foto's openbaar geloofik. Lieske haar waarbenjij.nu checken is ook ideaal om te lezen wat we per dag allemaal gedaan hebben, geloof dat ik al lang zat van stof ben.




  • 05 Januari 2013 - 13:20

    Leonie Vd Geest:

    Het is natuurlijk helemaal niet grappig om ziek te worden van het eten, maar ik zit hier gierend op de bank om hoe jij het allemaal beschrijft ;) ik hoop dat je inmiddels je eten weer een beetje binnen hebt kunnen houden en een beetje opgeknapt bent. Dan kun je weer volop genieten!

  • 05 Januari 2013 - 19:58

    Lianne:

    Fijn dat je nu weet wat je moet vermijden. Gember is echt het kwaad der kwaden, ieww ;) Enne, als je terugbent zin in gemberloze pompoensoep? :p

  • 06 Januari 2013 - 19:23

    Dianne:

    Op dit moment leef ik helaas letterlijk met je mee.... Ik weet wel dat die smerige lucht de geur is van gefrituurde gember, jammer dat ik het wel lekker vind.

    Mooi verhaal. Geniet er nog ff van met Lieske samen.

  • 06 Januari 2013 - 23:33

    W.Gielkens:

    Nou Maartje
    Eet ook niet zo'n allegartje
    Ga je weer eens overzee
    Neem een lunchpakketje mee

  • 18 Januari 2013 - 15:08

    Mama Lieske:

    ja, ik hoorde het van lieske, toen we de singaporese hapjes aan het proeven waren, die ze mee kreeg van het voetbalteam.. wt ben ik (ook op dat gebied) toch een gezegend mensch..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 20 Nov. 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 8600

Voorgaande reizen:

04 December 2012 - 12 Maart 2013

Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: